Aflevering, gebyr og erstatning
Har du spørgsmål til aflevering af lån, gebyrer m.m?
Her kan du finde svar på de mest hyppige spørgsmål.
Finder du ikke svaret på dit spørgsmål, kan du kontakte os på mail eller på telefon i den betjente åbningstid.
Hvad koster det at aflevere for sent?
Afleverer du for sent, skal du betale gebyrer til Biblioteket.
Gebyrets størrelse afhænger af hvor meget afleveringsfristen er overskredet, og om der er tale om en låner over eller under 18 år.
Du kan læse mere om gebyrer herunder.
Hvordan betaler jeg gebyrer?
Alle gebyrer kan kun betales i Mit Betalingsoverblik (med MitID) på Holbæk kommunes hjemmeside. I app'en Biblioteket og på hjemmesiden vil der, når du er logget ind, være et link der sender dig direkte dertil.
Her kan du trykke på BETAL og føres dermed til Mit Betalingsoverblik på Holbæk kommunes hjemmeside, hvor du bl.a. kan betale med kort, MobilePay eller via din bank. Du har også her mulighed for at søge afdragsordning.
Hvis du oplever, at din betaling ikke er slået igennem i bibliotekssystemet, kan du altid se en opdateret status på Mit betalingsoverblik, som du eventuelt kan vise personalet.
Spørgsmål vedrørende regningen rettes til Holbæk Bibliotekerne.
Spørgsmål vedrørende selve betalingen rettes til Opkrævningsafdelingen.
Hvis du er fritaget fra digital post, sendes der er regning, som skal betales i banken.
Hvis du afleverer for sent
Hvis du afleverer for sent pålægger biblioteket dig et gebyr
Lånetiden er normalt 1 måned, enkelte materialer har dog kortere lånetid. Lånetiden fremgår af kvitteringen og du kan også finde den, hvis du logger ind på vores hjemmeside under min brugerprofil eller se det i appen Biblioteket.
Biblioteket tilbyder en påmindelsesservice, så du kan få besked på sms eller mail et par dage før afleveringsfristen udløber. Tilmeld dig servicen på vores hjemmeside eller på biblioteket. Denne service fratager dig dog ikke ansvaret for selv, at holde øje med afleveringsfristen.
Vi beregner gebyrer efter de gældende gebyrtakster, i forhold til datoen for udlån og ikke i forhold til antallet af materialer. Gebyrtaksterne er:
Gebyrtakster | Voksne | Børn og unge over 18 år |
1-7 dage Lånetiden er overskredet | 20 kr. | 0 kr. |
8-29 dage Lånetiden er overskredet med 8 dage, vi sender dig en hjemkaldelse | 60 kr. | 0 kr. |
30-44 dage Lånetiden er overskredet med 30 dage | 120 kr. | 25 kr. |
Over 44 dage Der sendes en regning som erstatning for materialet, som lægges oven i gebyret | 200 kr. | 50 kr. |
Skylder du mere end 200 kr. i gebyrer til biblioteket, kan du ikke låne materialer.
Sådan betaler du:
Du betaler på Mit Betalingsoverblik på Holbæk kommunes hjemmeside.
Du kan se dine mellemværender, hvis du logger ind på vores hjemmeside eller i app'en Biblioteket.
Her kan du trykke på BETAL og føres dermed direkte til Mit Betalingsoverblik, hvor du kan betale med kort, MobilePay eller via din bank.
Regninger på et erstattet materiale betales på samme måde.
Har du materialet og kan aflevere det bortfalder erstatningen.
Hvordan kan jeg se afleveringsfrist på lånt materiale?
Du kan se, hvornår du skal aflevere dine materialer på vores hjemmeside og i app'en Biblioteket
På hjemmesiden:
- Log ind
- Klik på lån
- Afleveringsdatoen står vist i cirklen ud for titlen.
- De lån der skal afleveres først står øverst på listen.
I app'en:
- Hent app'en Biblioteket
- Log ind med cpr-nummer og pinkode og vælg kommune
- Tryk på Min side i bunden
- Tryk på Lån
- Dine hjemlån vises med afleveringsdato.
- De lån der skal afleveres først står øverst på listen.
Kan jeg aflevere udenfor åbningstid?
Man kan ikke aflevere materialer udenfor vores åbningstid.
Mit lån er blevet væk - eller ødelagt. Hvad gør jeg?
Er dit lånte materiale blevet væk skal du betale erstatning. Nogle gange dukker materialet dog op i skjulte gemmer, så prøv at forny materialet først inden afleveringsfristen udløber.
Sørg altid for at få en kvittering på bon eller email når du afleverer, så er du sikker på at materialet er afleveret korrekt. Kontakt os i betjent åbningstid, hvis du er i tvivl.
Er materialet ødelagt skal du kontakte Biblioteket, som herefter sender en regning til dig.
Regninger sendes til din digitale postkasse eller almindelig post. Det er Opkrævningen i Holbæk Kommune, der står for det.
Sådan betaler du:
Du betaler på Mit Betalingsoverblik på Holbæk kommunes hjemmeside.
Du kan se dine mellemværender, hvis du logger ind på vores hjemmeside eller i app'en Biblioteket.
Her kan du trykke på Betal og føres dermed direkte til Mit Betalingsoverblik på Holbæk kommunes hjemmeside, hvor du kan betale med kort, MobilePay eller via din bank.
Regninger på et erstattet materiale betales på samme måde.